ایکون سایت امیر مهجوریان

فراخوان شناسایی تامین کنندگان پلتفرم توسعه کم‌کد – سیستم ساز (LCDP)

آیکون سیستم مدیریت فرایند و سکوی توسعه با حداقل کدنویسی

آزمایشگاه معماری سازمانی سرویس گرا به عنوان مشاور تامین و راه اندازی سیستم مدیریت فرایند (BPMS) – سیستم ساز (LCDP)، برای کارفرمایان دولتی و خصوصی، فراخوان شناسایی تامین کنندگان را مطابق با فایل پرسشنامه زیر منتشر نموده است.

اصول حاکم بر معماری سازمان دیجیتال

اصول معماری سازمانی دیجیتال

سازمان دیجیتال (Digital Enterprise) معادل تشکیلات، سازمان یا اکوسیستمی است که راهبرد دیجیتال در تمامی بخش­‌ها و عملیات آن با موفقیت پیاده‌­سازی و به بهره‌­برداری رسیده باشد و پروسه تحول به­‌صورت یک قابلیت دائم و پایدار نهادینه شده باشد.

متد چابک در معماری سازمانی

Agile Architecture Method

طرز فکر چابکی بر چهار ارزش کلیدی و تعدادی اصول استوار است که تحقق و تجسم آن‌ها در قالب روش‌شناسی‌های توسعه نرم‌افزار منجر به خلق روش Scrum، XP و موارد مشابه شده است. به همین روال، متد معماری سازمانی چابک نیز در قالب تعدادی رکن کلیدی تبیین می‌شود که تحقق این اصول به خلق چارچوب‌ها و روش‌شناسی‌های چابک یا تطبیق روش‌شناسی‌های موجود خواهد انجامید.

پلتفرم دیجیتال: موتور محرکه تحول دیجیتال

Digital Platform

تحول دیجیتال از منظر معماری بیش از هر چیز نیاز به پلتفرم دیجیتال از محصولات و خدمات ماژولار دارد که با ترکیب و اختصاصی‌سازی آن‌ها بتوان به‌سرعت به نیاز مخاطب پاسخ داد و از فرصت‌های کسب‌وکار پیش از آنکه توسط رقبا تصاحب شوند، استفاده کرد.

معماری داده در استاندارد DMBOK

حکمرانی داده در استاندارد DMBOK

فناوری و راهکارهایی مانند انباره داده (Data Warehouse)، دریاچه داده (Data Lake)، کلان داده(Big Data) ، داده باز (Open Data)، مدیریت داده‌­های کلیدی (MDM)، سرویس‌­های داده (Data Services)، هوش تجاری (Business Intelligence)، جریان داده (Data Streaming) و نظایر این‌ها، تنها نمونه­‌هایی از مصادیق رشد کاربردهای معماری داده است.

ابلاغ الزام تدوین و اجرای معماری سازمانی به بانک ها و موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

بانک ها و مؤسسه اعتباری موظف است معماری فناوری اطلاعات را بر مبنای توگف، بایان و چارچوب ملی معماری سازمانی ایران و یا ترکیبی از آنها و در حوزه سرویس با رویکرد معماری سرویس گرا طراحی و تدوین نماید.

الگوهای ده‌گانه خدمات (سرویس) در دولت و دستگاه‌های اجرایی

الگوهای خدمات (سرویس) در دولت الکترونیک

خدمت: برون‌داد حاصل از به‌کارگیری هدفمند نیروی انسانی، فرآیندها، اطلاعات و فناوری، توسط سازمان که منجر به نتیجه‌ای ارزشمند از دید ذینفع شده و در راستای اجرای مأموریت و تحقق اهداف سازمان باشد.
برای ارائه یک خدمت، یک یا چند فرآیند در درون سازمان اجرا می‌شود تا نتیجه لازم برای ذینفع تولید شود.

چارچوب استقرار حاکمیت داده

چارچوب معماری حاکمیت داده

«حاکمیت داده» شامل ترکیبی از فرایندها، افراد و فناوری­‌ها دانسته شده است که برای کارکردن صحیح و منسجم با داده‌­های یک تشکیلات مورد نیاز است. «معماری داده» درباره فهم جامع­نگر و بنیادین از وضعیت ایستا و پویای موجودیت‌­های داده­‌ای سازمان و روابط و استانداردهای حاکم بر آن است که شامل نقشه­‌های طراحی، مدل­‌های مرجع، استانداردها، قالب­‌های مستندسازی و برنامه تحقق وضعیت مطلوب می‌­شود.