ایکون سایت امیر مهجوریان

پلتفرم دیجیتال: موتور محرکه تحول دیجیتال

تحول (دگردیسی) دیجیتال، صرفا یک تغییر فناوری یا مدرنیزاسیون فرایندها نیست، بلکه یک رویکرد سیستماتیک و پیوسته برای تغییرات اساسی در شالوده سازمان­‌ها و اکوسیستم‌­ها در تطبیق با نواوری‌­ها و فرصت­‌ها-تهدیدهای عصر دیجیتال است. با وجود توجه و سرمایه‌­گذاری در این حوزه، همچنان ابهام در معماری و مولفه‌­های اساسی تحول، مانع اساسی برای موفقیت این­گونه طرح‌­ها است به­ طوریکه­ برخی از این طرح‌­ها صرفا در حد یک مستند باقی­ مانده­ اند. در این نوشته با بررسی مفاهیم تحول دیجیتال به نقش “پلتفرم دیجیتال” در تحقق سازمان دیجیتال می پردازیم.

1. مروری بر مفاهیم و تعاریف تحول دیجیتال

در تبیین معنای دیجیتال لازم است مروری بر تعریف چند اصطلاح مرتبط دشاته باشیم؛ واژه رقومی‌شدن (Digitized) به معنای استفاده از فناوری‌ها برای بهبود کارایی (افزایش سرعت، کاهش هزینه) است بدون آنکه تحولی اساسی در مدل خدمات و محصولات ایجاد شود، برای مثال کاربردهای سیستم­های عملیاتی در خودکارسازی فعالیت‌های انسانی یا استفاده از فناوری­های ارتباطی برای برگزاری جلسات مجازی. در مقابل اصطلاح دیجیتال (Digital) را معادل به‌کارگیری فناوری‌ها برای تحول و نوآوری در خدمات و محصولات می‌دانند به‌گونه‌ای که ارزش‌های جدیدی خلق می‌شود.

موسسه تحقیقاتی-مشاوره­ای گارتنر، دیجتالی­‌شدن (Digitalization) را این­گونه تعریف کرده است: “به‌­کارگیری فناوری‌­های دیجیتال برای تغییر مدل کسب‌­وکار و ارایه فرصت­‌های جدید سودآوری و ارزش‌­افرینی که منجر به کسب­‌وکار دیجیتال خواهد شد” . از نظر موسسه گارتنر، دیجیتالی‌­شدن می­‌تواند در هر سطحی از مدرن‌­سازی سیستم­‌ها تا بهینه‌­سازی فناوری‌­ها و خلق مدل­های جدید کسب‌­وکار را شامل شود. تعاریف دیگری نیز برای تحول دیجیتال و دیجیتالی‌­شدن وجود دارد، که در این مقاله از ذکر همه آن­ها خودداری کرده و برای تحول دیجیتالی (Digital Transformation) به تعریف ITU استناد می­کنیم: “تحول دیجیتال عبارت است از فرایند مستمری از انجام تطبیق­‌پذیری چندوجهی فناوری­های دیجیتال که شالوده سازمان‌­های دولتی و خصوصی را دچار تغییرات اساسی می­کند، بگونه‌­ای که این تغییر بر تمامی وجوه برنامه‌­ریزی، تصمیم­‌گیری، طراحی محصولات-خدمات و عملیات سازمان تاثیر می‌­گذارد.” (ITU, 2019)

2. تحول دیجیتال: پروژه یا پروسه

تحولات عصر دیجیتال سازمان­ها را ناگزیر از به‌­کارگیری نسل جدیدی از راهکارها و فناوری‌های دیجیتال ازجمله ربات­ها، اپلیکیشن­های هوشمند موبایل، رایانش ابری[1]، زنجیره بلوکی[2]، رایانش کوانتومی[3]، واقعیت مجازی[4]، واقعیت افزوده[5]، یادگیری ماشین[6]، هوش مصنوعی[7] و نظایر این‌ها نموده است و موضوعات سازمان دیجیتال و فناوری‌­های دیجیتال حتی برای مدیران ارشد کسب­و­کار نیز اهمیت راهبردی یافته است. سوال کلیدی این است که آیا تحول دیجیتال و استقرار فناوری‌­های دیجیتال یک پروژه با یک بازه زمانی معیین است، یا فرایندی پیوسته که به زمان و مکان محدود نشده و با شتاب پیش می­رود.

به نظر اغلب صاحب‌­نظران، تحول (دگردیسی) دیجیتال صرفا یک تغییر فناوری یا مدرنیزاسیون فرایندها نبوده، بلکه یک رودیکرد سیستماتیک و پیوسته برای تغییرات اساسی در شالوده سازمان­‌ها و اکوسیستم­‌ها در تطبیق با نواوری‌­ها و فرصت­ها-تهدیدهای عصر اطلاعات است. از طرف دیگر، خود برنامه(فرایند) تحول دیجیتال کاری ساده نیست، نتایج تحقیق شرکت LeanIX از 1892 پرسش‌شونده از 19 صنعت مختلف نشان می‌دهد 82 درصد پرسش‌شوندگان اعلام داشته‌اند که برنامه‌های تحول دیجیتال باعث “افزایش پیچیدگی” در فناوری اطلاعات شده است. تحول در بیشتر سازمان‌­ها پرریسک، هزینه­‌بر و همراه با چالش­‌های فراوان است، اما واقعیت این است که تحول یک انتخاب نیست، اجباری است برای بقا در محیط پرتلاطم کسب­‌وکارهای دیجیتال که هر روز بیش از دیروز بر عدم قطعیت و پیچیدگی آن افزوده می­شود.

از نقطه نظر نگارنده، برنامه‌های تحول (کسب‌وکار یا دیجیتال) موضوعی مقطعی نیستند که پس از چند سال تب آن فروش کند، بلکه برای آینده‌ای که تنها اصل “ثابت” در کسب‌وکارها، “تغییر و تلاطم” است، طراحی شالوده بسیاری از سازمان‌ها و سیستم‌ها بدون توجه به این مهم صورت گرفته است. تحول و تغییر جوهره عصر جدید است و پایانی ندارد، اگرچه عناوین و کلیدواژه‌ها دائماً به­روز می‌شود. برای مثال روندهای دو دهه گذشته از سازمان الکترونیک و هوشمند، اکنون به تحول کسب‌وکار و سازمان دیجیتال منتهی شده است .

3. مشخصات سازمان دیجیتال

سازمان دیجیتال به عنوان نتیجه دیجیتالی ­شدن، خود دارای ویژگی‌­ها و عناصری است که در این بخش به اختصار مرور می‌­شود:

  • تشکیلات مجازی: در سازمان­‌های دیجیتال ماهیت فرایندها و کسب­‌وکار در یک ساختار تشکیلاتی محدود نشده و با مشارکت و برون­‌سپاری فعالیت‌­ها به بازیگران مختلف همراه با به‌­کارگیری فناوری‌­های نوظهور ارتباطی، تعاملی و شبکه­‌ای، نوع جدیدی از مفهوم سازمان (تشکیلات) شکل خواهد گرفت که با عصر دیجیتال تطبیق­ داشته باشد.
  • کسب­وکارهای مولفه­‌محور: سازمان‌­های دیجیتال مانند اسباب­‌بازی­های Lego، قابلیت ارکستریشن و تجمیع سرویس‌­های دیجیتال را در اشکال و پیکربندی‌­های متنوعی متناسب با نیاز مشتریان و بازار دارا هستند. سرویس‌­های جدید به­‌سرعت می­‌توانند به سرویس‌­های قدیمی‌­تر، متصل شده یا سیستم جدیدی را خلق کنند.
  • اجاره قابلیت به‌­جای راه‌­اندازی­: سازمان­های مجازی برای انعطاف­‌پذیری و واکنش چابک به نیازهای بازار، می­‌توانند به‌­جای ایجاد و راه‌­اندازی داخلی قابلیت‌­های مورد نیاز، اقدام به اجاره قابلیت، فناوری یا زیرساخت مدنظر نمایند.
  • خودکارسازی ابتدا به انتها: خودکارسازی و مکانیزاسیون فرایندها و خدمات به­‌صورت از ابتدا تا انتها – با تاکید بر ثبت و نگهداشت همه تراکنش­‌ها، رخدادها و لاگ‌­ها – نه تنها منجر به تسهیل و تسریع ارایه خدمات می‌­شود بلکه پیش­نیازی برای تحلیل­ داد­ه‌­ها، تجربه مشتری، هوشمندسازی فرایندها و سایر کاربردهای متنوع در داده­‌کاوری و فرایندکاوی خواهد شد.
  • تحلیل برخط رخدادها و مشکلات: یکی از ویژگی‌­های سازمان‌­های دیجیتال واکنش برخط و آنلاین به رخدادها و مشکلات خدمات است (در مقایسه با سازمان‌­های سنتی که اطلاعات و رخدادها در یک مخزن انبار شده و سپس مورد پردازش و تحلیل قرار می­‌گیرد).
  • اتصال فراگیر اشیاء و افراد: سرویس­‌های دیجیتال با اتصال به اشیاء هوشمند و پردازش داده­‌های محیط و متغییرهای بیرونی، بهترین پیشنهادات را به مشتریان ارایه نموده و سریعا در برابر رخدادها واکنش­ مناسب نشان می­دهند.

4. پلتفرم دیجیتال : موتور سازمان دیجیتال

در مسیر دیجیتال شدن باید در فرهنگ سازمانی، فرایندها، سیستم‌­ها و راهکارهای موجود تغییرات اساسی ایجاد شود و قابلیت‌های سازمانی لازم برای دیجیتال شدن ایجاد شود؛ اما مهمترین فاکتور از نظر نگارنده، راه‌­اندازی موتور محرکه تحول دیجیتال است که به آن پلتفرم دیجیتال (Digital platform) می‌­گویند. اگرچه همه فاکتورهای پیش­‌نیاز برنامه تحول باید همزمان و به‌­تناسب توسعه یابد، تاکید این نوشته به پلتفرم دیجیتال به عنوان قلب معماری سازمان دیجیتال است که در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تحول دیجیتال از منظر معماری بیش از هر چیز نیاز به پلتفرم دیجیتال از محصولات و خدمات ماژولار دارد که با ترکیب و اختصاصی‌سازی آن‌ها بتوان به‌سرعت به نیاز مخاطب پاسخ داد و از فرصت‌های کسب‌وکار پیش از آنکه توسط رقبا تصاحب شوند، استفاده کرد. در پلتفرم دیجیتال سازمان، خدمات دیجیتال از واسط­‌های استاندارد و تعامل‌­پذیر بهره می­‌برند و امکان ارکستریشن این خدمات بایکدیگر در قالب سرویس-محصول جدید یا ارایه برای استفاده در سایر پلتفرم‌­ها یا اکوسیستم‌­ها نیز فراهم است . البته لازم به یاداوری است پلتفرم دیجیتال با مدل کسب­‌وکار پلتفرمی (Platform Business Model) تفاوت دارد که در اینجا منظور ما از پلتفرم، ستون فقرات معماری سازمان-سیستم است.

پلتفرم دیجیتال اما برای هر سازمان و نهادی، مصداق خاصی دارد، در صنعت بانکداری، پلتفرم دیجیتال مولفه‌­ها و فناوری‌­های خاص بانکداری نسل 4.0 مانند Augmented Reality , FaaS, Stream Processing, BlockChain, Distributed ledger, Open API, OmniChannel, VTM,  و … را شامل می­‌شود، اما در یک سازمان حاکمیتی رگولاتور، مولفه‌­ها و فناوری‌­های دیجیتال دیگری ممکن است نیاز باشد.

برخی فناوری­‌ها و مولفه‌­ها نیز در اغلب پلتفرم‌­های دیجیتال جایگاه تعریف‌­شده­‌ای دارند، مانند میان‌افزار پیام‌محور ([8]MOM)، گذرگاه سرویس سازمان ([9]ESB)، سیستم پنجره واحد ([10]SWS)، معماری مایکروسرویس‌ها (MSA)، سکوی داده باز ([11]ODP)، مدیریت داده اصلی ([12]MDM)، واسط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزاری ([13]API)، موتور قواعد کسب‌وکار ([14]BRE)، احراز هویت متمرکز ([15]SSO) و نظایر این­ها .

Digital Platform

نکته مهمی که باید مورد توجه تصمیم­‌گیران سازمان قرار گیرد این است که بدون فراهم‌­آوردن پلتفرم دیجیتال یکپارچه، قابل اطمینان و مقیاس‌­پذیر، اقدام به طراحی سرویس­‌های موردی دیجیتال منجر به توسعه سرویس­‌های جزیره‌­ای، غیرقابل توسعه و ناکارامد می‌­شود که مانع اصلی در تحقق اهداف تحول دیجیتال در بلندمدت خواهد بود.

5. معماری سازمانی و پلتفرم دیجیتال

نقش معماری سازمان-سیستم در برنامه تحول دیجیتال، غیرقابل انکار است و مانند هر طرح تحول دیگر، بدون برنامه‌­ریزی جامع‌­نگر، چندبعدی و سیستمی مبتنی بر چارچوب‌­ها و به‌­روش­‌های سفارشی‌­شده، برنامه‌­های تحول نیز در حد اسناد کتابخانه‌­ای باقی خواهند ماند. به صورت مشخص اما، پلتفرم دیجیتال نتیجه بازمعماری سازمان و سیستم‌­ها با رویکرد چابک، سرویس­‌گرا و منطبق بر فناوری‌­های نوظهور است. در این پلتفرم، مولفه‌­هایی خوش­‌تعریف، تشکیل‌­شده از بلوک‌­های فرایندی، داده­ای، نرم‌­افزاری و فناوری به‌­گونه‌­ای سازمان­دهی و طراحی‌­شده‌­اند که امکان مونتاژ سریع و راه­‌اندازی به‌­موقع خدمات جدید و نواورانه دیجیتال را فراهم می‌­سازد، به مشابه یک خط تولید کارخانه با مولفه­‌های از­پیش­ ساخته‌­شده و استاندارد.

تحقیق مجله راهبری و معماری نشان می‌دهد زمینه‌سازی برای تحول دیجیتال یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های معماری سازمانی است. براساس گزارش موسسه Capgemini، 95 درصد از معماران سازمان در برنامه‌­های تحول دیجیتال مشارکت فعال دارند و 68 درصد از آن­ها نظام معماری سازمانی را عامل کلیدی برای موفقیت برنامه‌­های تحول دیجیتال در سازمان می‌­دانند. همچنین نتایج تحقیق شرکت LeanIX از 19 صنعت مختلف، نشان‌دهنده ضریب همبستگی مثبت میان بلوغ معماری سازمانی با پیشگامی در تحول دیجیتال بوده است .

خانم راس و همکاران ایشان از مرکز تحقیقاتی سیستم­‌های اطلاعاتی موسسه فناوری ماساچوست آمریکا (MIT CISR) در کتاب “طراحی‌شده برای دیجیتال” باتاکید بر اهمیت شالوده معماری برای تحول دیجیتال، یکی از مهم‌ترین شرایط تحول دیجیتال را چابکی در معماری و عملیات سازمان می­‌دانند، به‌گونه‌ای که سازمان بتواند دائماً پورتفولیویی از پیشنهاد‌های دیجیتال خلاقانه را در پاسخ به نیازهای پویای مشتریان و تغییرات سریع فناوری‌ها، آماده نموده و قابلیت ارائه و پشتیبانی داشته باشد. این مقصود ممکن نیست مگر با داشتن مدل‌های پایه معماری که قابل تبدیل خودکار به فراورده‌های موردنیاز برنامه‌نویسان یا توسعه‌دهندگان باشند.

6. جمع ­بندی

بدون وجود معماری چابک و پلتفرم دیجیتال، کاربرد فناوری‌های دیجیتال نوین نهایتاً در حد تغییرات و بهبودهای اندک در همان مدل کسب‌وکاری موجود، محدود خواهد بود بدون آن‌که دگرگونی ملموسی در اکوسیستم و خدمات-محصولات مشاهده شود. برای مثال فناوری کلان‌داده می‌تواند موجب فراست نسبت به علایق و نیازمندی‌های مشتریان شود، اما اگر محصولات و خدمات را نتوان به‌سرعت با نیاز مشتری تطبیق داد، کاربرد کلان‌داده در حد گزارش‌دهی به مدیران ارشد بدون هیچ تحولی در سازمان و کسب‌وکار محدود خواهد بود.

در دنیای دیجیتال آینده قطعاً برنده و بازنده وجود دارد، برندگان کسانی هستند که هم بینش دیجیتال دارند و هم توانمندی فنی برای توسعه و بهره­برداری از پلتفرم دیجیتال؛ بازندگان کسانی هستند که این دو ویژگی را ندارند. سؤال مهم اینجاست که آیا بینش دیجیتال مقدم بر پلتفرم دیجیتال است یا برعکس.

مراجع

Architecture and Governance Magazine. (2018). Elevating an Enterprise Architect’s Strategic Impact in Transforming the Business. Retrieved from https://info.planview.com/rs/456-QCH-520/images/EA-Survey-Landscape-RR840LTREN.pdf

Capgemini. (2020). Digital Architecture Study. Capgemini Invent. Retrieved from https://www.capgemini.com/de-de/wp-content/uploads/sites/5/2020/05/Digital-Architecture-Study-2020-Capgemini-Invent.pdf

Gartner. (2020). Gartner Glossary: Information Technology. Retrieved 2020, from https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/digitalization

Grigoriu, A. (2020). THE DIGITAL TRANSFORMATION MUST RELY ON ENTERPRISE ARCHITECTURE.

ITU. (2019). Digital transformation and the role of enterprise architecture. International Telecommunication Union (ITU) Publisher.

LeanIX. (2019). Enterprise Architecture Insights Report 2019. Retrieved from https://www.leanix.net/en/download/enterprise-architecture-insights-report-2019

Mindtree Ltd. (2019). MICROSERVICES ARCHITECTURE FOR MODERN DIGITAL PLATFORMS. Retrieved from https://www.mindtree.com/sites/default/files/2019-11/Microservices%2BArchitecture%2Bfor%2BModern%2BDigital%2BPlatforms%2B-%2BWP_V2.pdf

Ross, J. W., Beath, M. C., & Mocke, M. (2019). Designed for Digital: How to Architect Your Business for Sustained Success. The MIT Press.

مهجوریان, امیر. (1399). مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی. تهران: انتشارات ادیبان روز.


[1] Cloud Computing

[2] Blockchain

[3] Quantum Computing

[4] Virtual Reality

[5] Augmented Reality

[6] Machine Learning

[7] Artificial Intelligence

[8] Message-Oriented Middleware

[9] Enterprise Service Bus

[10] Single Window System

[11] Open Data Platform

[12] Master Data Management

[13] Application Programming Interface

[14] Business Rules Engine

[15] Single Sign-on

اشتراک‌گذاری پست: