ایکون سایت امیر مهجوریان

اصول حاکم بر معماری سازمان دیجیتال

در تبیین معنای دیجیتال، صاحب‌­نظران مرکز تحقیقات سیستم­های اطلاعاتی دانشگاه MIT با مقایسه بین واژه دیجیتال (Digital) و رقومی‌شده (Digitized) استدلال می‌کنند که رقومی‌شدن به معنای استفاده از فناوری‌ها برای بهبود کارایی (افزایش سرعت، کاهش هزینه،) است بدون آنکه تحولی اساسی در مدل خدمات و محصولات ایجاد شود، در مقابل معنای دیجیتال (دیجیتالی­‌شدن) را معادل به‌کارگیری فناوری‌ها برای تحول و نوآوری در خدمات و محصولات می‌دانند به‌گونه‌ای که ارزش‌های جدیدی خلق می‌شود و در فضای جدید امکان ارائه پیشنهاد‌ها دیجیتالی فراهم می‌شود(لینک).

تحول دیجیتال (Digital Transformation) اما “فرایند” مستمری از انجام تطبیق­‌پذیری چندوجهی فناوری­‌های دیجیتال است که بنیان سازمان­های دولتی و خصوصی را دچار تغییر اساسی می­کند، به‌گونه­ای که این تغییر برای تمامی وجوه برنامه­‌ریزی، طراحی محصولات و عملیات سازمان تاثیر می­‌گذارد. در همین راستا، تعریف سازمان دیجیتال (Digital Enterprise) معادل تشکیلات، سازمان یا اکوسیستمی است که راهبرد دیجیتال در تمامی بخش­‌ها و عملیات آن با موفقیت پیاده‌­سازی و به بهره‌­برداری رسیده باشد و پروسه تحول به­‌صورت یک قابلیت دائم و پایدار نهادینه شده باشد.

معماری سازمان دیجیتال

معماری سازمانی دیجیتال بیش از هر چیز نیاز به پلتفرم دیجیتال از محصولات و خدمات ماژولار دارد که با ترکیب و اختصاصی‌سازی آن‌ها بتوان به‌سرعت به نیاز مخاطب پاسخ داد و از فرصت‌های کسب‌وکار پیش از آنکه توسط رقبا تصاحب شوند، استفاده کرد. در پلتفرم دیجیتال سازمان، خدمات دیجیتال از واسط­ه‌ای استاندارد و تعامل­‌پذیر بهره می‌­برند و امکان ارکستریشن این خدمات بایکدیگر در قالب سرویس-محصول جدید یا ارایه برای استفاده در سایر پلتفرم‌­ها یا اکوسیستم‌­ها نیز فراهم است. البته لازم به یاداوری است پلتفرم دیجیتال با مدل کسب­‌وکار پلتفرمی (Platform Business Model) تفاوت دارد که در اینجا منظور ما از پلتفرم، ستون فقرات معماری سازمان-سیستم است.

پلتفرم دیجیتال برای ارایه خدمات دیجیتال، نتیجه بازمعماری سازمان و سیستم­‌ها است. در این پلتفرم، مولفه‌­هایی خوش­‌تعریف، تشکیل­‌شده از بلوک‌­های فرایندی، داده­‌ای، نرم­‌افزاری و فناوری به­‌گونه­ای سازمان­دهی و طراحی­‌شده‌­اند که امکان توسعه سریع و راه‌­اندازی به‌­موقع خدمات جدید و نواورانه دیجیتال را فراهم می‌­سازد، به مشابه یک خط تولید-توسعه سرویس با حداکثر سرعت و کارامدی.

اصول معماری سازمان دیجیتال

اصول حاکم بر معماری سازمان دیجیتال

  • تغییر نگرش از پروژه به پلتفرم: برخلاف تصور بسیاری که تحول دیجیتال را یک پروژه یا برنامه مدت­‌دار تصور می‌­کنند، تحول پایانی ندارد و پروژه­‌های تحول یکی پس از دیگری شروع و خاتمه می­‌یابند، آنچه نیازمند توجه جدی­تر است ایجاد پلتفرم دیجیتال به‌­عنوان قلب معماری سازمان دیجیتال است.
  • تیم و تشکیلات چابک: در عصری که همه‌­چیز به سرعت درحال دگرگونی است، ساختارهای سازمانی وظیفه‌­ای و رسمی جوابگوی نیازهای دیجیتالی‌­شدن نیست و ساختارهای سرویس‌­گرا، معماری سازمانی چابک و مجازی باید مورد توجه سازما­ن‌­ها و اکوسیستم­‌ها قرار گیرد.
  • فناوری­های مدرن: بدیهی است تحول دیجیتال بدون به­‌کارگیری فناوری‌­های مدرن دیجیتال بی­‌معنا خواهد بود، البته ضرورتی به استفاده از همه فناوری­‌های نوظهور نبوده و باید انتخاب فناوری­‌های دیجیتال متناسب با نتایج معماری و بلوغ حاکم بر سازمان صورت بگیرد.
  • خودکارسازی همه­‌چیز: روندهای نوین در صنعت فناوری اطلاعات از خودکارسازی گردش اطلاعات به خودکارسازی همه‌­چیز (فعالیت‌­ها، رخدادها و دانش) رسیده است، هدف از این رویکرد برخلاف تصور، صرفا مکانیزاسیون یا تسهیل امور نیست، بلکه در دنیای جدید هر داده­‌ای که ثبت و نگهداری شود، یک دارایی باارزش به­‌حساب آمده که می­توان از آن برای تحلیل رفتار مشتریان و کارمندان، ارتقاء کیفیت خدمات، بهبود روال­‌ها و حتی کشف تهدیدهای امنیتی و آسیب­‌پذیری­‌ها استفاده نمود. به قول صاحب­نظران، “داده” نفت جدید است.
اشتراک‌گذاری پست: