در راستای ارتقای دانش تخصصی و تحول رویکرد معماری سازمانی از مدلهای سنتی به الگوهای چابک و دیجیتال، دوره آموزشی «معماری سازمانی در صنعت بانکداری» ویژه مدیران و کارشناسان پستبانک ایران در زمستان ۱۴۰۳ برگزار شد.
این دوره با هدف تبیین رویکرد معماری سازمانی چابک و نتیجهمحور و در راستای تحقق الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا گردید.
در این دوره آموزشی، مدیران و کارشناسان واحدهای «سازمان و روشها»، «فناوری اطلاعات» و «مدیریت داده» که متولی طراحی و استقرار نظام معماری سازمانی بانک هستند، با استانداردها، بهروشها (Best Practices) و سناریوهای مختلف تعریف و اجرای طرحهای معماری سازمانی آشنا شدند. همچنین مزایا و محدودیتهای هر رویکرد بهصورت کاربردی مورد بررسی قرار گرفت.
در این برنامه آموزشی فشرده، مباحث کلیدی مدیریت معماری سازمانی از جمله تلفیق چارچوبهای TOGAF، BIAN و چارچوب ملی معماری سازمانی (IEAF) بر اساس الزامات بانک مرکزی، سناریوهای برونسپاری پروژههای معماری، گزینههای ظرفیتسازی ساختار معماری در بانک و کاربرد مدلهای مرجع و ترندهای نوین معماری در صنعت بانکداری بهصورت جامع ارائه شد.
محورهای اصلی دوره:
- ایجاد زبان مشترک میان مدیران و کارشناسان تیمهای معماری بانک
- معرفی جدیدترین روندها و ترندهای معماری سازمانی دیجیتال
- نحوهی هدایت برنامه تحول دیجیتال در بستر نظام معماری سازمانی
- تشریح معماری سازمانی چابک و سرویسگرا ویژه صنعت بانکداری
- بررسی کاربرد مدلهای مرجع معماری، بهروشها و رویکردهای نوین در بانک
- تبیین نقشهراه و سناریوهای اجرای معماری سازمانی در نظام بانکی
برگزاری این دوره، گامی مؤثر در جهت تقویت رویکرد معماری چابک و هوشمندسازی در پستبانک ایران و همافزایی میان واحدهای تخصصی بانک در مسیر تحقق تحول دیجیتال بهشمار میرود.