ایکون سایت امیر مهجوریان

«معماری سازمانی دیجیتال» در عمل

اگرچه میان صاحب نظران تعریف واحدی برای تحول دیجیتال (Digital transformation) وجود ندارد، اما وجه مشترک اکثر تعاریف، تاکید بر بازنگری بنیادین در مدل کسب و کار و نحوه عملکرد یک سازمان با اهرم فناوری‌های دیجیتال است که این مفهوم، با تعریف معماری سازمانی (Enterprise Architecture) که به بازطراحی و همراستاسازی کسب‌وکار و فناوری اطلاعات در سازمان با نگاهی یکپارچه می‌پردازد، همپوشانی و شباهت زیادی دارد.

از چندسال پیش که تب “تحول دیجیتال” توجه سازمان‌ها، مشاوران و صنعت را به خود جلب کرد، سوال کلیدی این بود که آیا تحول دیجیتال نیازمند دانش و متدی به‌کلی متفاوت با بهروش‌های موجود است؟ و آیا اساسا می‌توان در سازمان مرزی تعیین کرد که کدام پروژه‌های مدرن‌سازی و اتوماسیون، را در حوزه تحول دیجیتال درنظر بگیریم و کدام یک را در خارج از این حوزه؟؛ مثلا آیا ایجاد/نوسازی اپ‌های موبایل در بانک یا راه‌اندازی درگاه یکپارچه خدمات دولتی یا مدرن‌سازی ERP در یک شرکت صنعتی را باید ذیل طرح تحول دیجیتال تعریف و مدیریت نمود یا با همان استانداردها و بهروش‌های مرسوم در آی‌تی و کسب‌وکار می‌توان کار را با موفقیت پیش‌ برد.

به نظر نگارنده، طی چهار دهه‌ای که عصر اطلاعات و پیچیدگی در دنیا آغاز شده، ما شاهد تکامل متدها و بهروش‌های نوسازی و مدرن‌سازی سازمان (کسب‌وکار) با اهرم فناوری اطلاعات بوده‌ایم. متدها و چارچوب‌هایی مانند “برنامه‌ریزی سیستم‌های کسب‌وکاری (BSP)” یا “مهندسی اطلاعات (IE)” در دهه 1970 و 1980 جای خود را به “طرح جامع فاوا (ICT-MP)” و “برنامه راهبردی فناوری اطلاعات (ITSP)” در دهه 1990 دادند؛ در دهه 2000 و 2010 تب “معماری سازمانی (EA)“، “معماری سرویس‌گرا(SOA)” و “یکپارچه‌سازی” داغ بود و در چند سال اخیر شتاب فناوری منجر به ظهور ترندهای “تحول دیجیتال” ، “مدرن‌سازی آی‌تی” و کاربردی شدن ده‌ها فناوری مبتنی بر “هوش مصنوعی” در صنعت و دولت شده است. بنابراین ترند “تحول دیجیتال” نه یک نظام کاملا مجزا و منفک بلکه تکامل یافته ترندها و متدهای عصر اطلاعات طی چند دهه اخیر است که در چارچوبی جدید و جذاب متناسب با شتاب فناوری و پیچیدگی جهان VUCA ارایه شده است.

مفهوم معماری سازمانی دیجیتال

“تحول” پروسه‌ای تکرارشونده از تطبیق یک نهاد یا موجودیت با نیازها و عادات جدید است. در ادبیات فناوری اطلاعات، تحول (مدرن‌سازی) آی‌تی پروسه‌ای است که از ابتدای نصب اولین نرم‌افزارها در سازمان متولد شده و با رشد فناوری‌ها و بهروش‌ها در چند دهه اخیر و خصوصا شتاب تغییرات و پیچیدگی در عصر دیجیتال به‌شکل ویژه و برجسته‌ای خود را نشان می‌دهد.

تحول دیجیتال نیز همانند معماری سازمانی، پروژه نیست! زیرا پروژه مدت زمان محدودی دارد و شامل تعدادی فاز (اقدام) برای یک خروجی از قبل تعریف‌شده است. بر این اساس «سازمان دیجیتال»، تشکیلاتی است که توانسته با موفقیت استراتژی دیجیتال را به معماری قابل اجرا ترجمه و پیاده‌سازی نماید و به “توانمندی تطبیق مداوم فناوری‌های نوین در عملیات سازمان و چرخه حیات تولید محصولات و خدمات” به عنوان یک قابلیت سازمانی راهبردی رسیده باشد.

معماری سازمانی دیجیتال در عمل

طی سه سال اخیر مشخصا روی ترند و نظام “معماری سازمانی دیجیتال” پژوهش و کار کردم تا بتوانم رویکردی ارایه دهم که هم نظام بزرگ “معماری سازمانی” را متناسب با الزامات دهه 2020، نوسازی و چابک نماید و هم برای تب تحول دیجیتال بتوان به کمک پیکره دانش وسیع معماری سازمانی، الگوی عملیاتی و معماری قابل اجرا، ارایه نمود تا جذابیت شعارهای مدرن دیجیتالی‌سازی به نتیجه ملموس و مهندسی‌شده ختم شود.

طراحی و «برگزاری دوره آموزشی معماری سازمانی دیجیتال» که مدتی است برگزاری آن شروع شده است و تعریف «پروژه معماری سازمانی دیجیتال» برای سازمان‌های دولتی و خصوصی، همچنین ارایه خدمات معماری سازمانی چابک به شرکت‌های آی‌تی، نتیجه اعتقاد شخصی و پژوهش/تجربه این چندساله من است که امید است نهایتا منجر به نتایج ارزشمند برای همه ذینفعان معماری سازمانی و تحول دیجیتال شود.

اشتراک‌گذاری پست: