ایکون سایت امیر مهجوریان

خدمات مشاوره و ارزیابی (انتخاب) پلتفرم توسعه کم‌کد / سیستم مدیریت فرایند (BPMS/LCDP) مبتنی بر متدولوژی چندبعدی است که بلوغ سازمانی، وضعیت معماری فناوری اطلاعات، اهداف سازمانی و ترندهای روز دنیا را در فرایند ارزیابی و انتخاب محصول مناسب BPMS یا LCDP برای سازمان لحاظ می نماید.

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) برای اولین بار در دنیای آکادمیک دهه های 50 و 60 به عنوان بهبود مستمر در رویکرد مدیریت کیفیت معرفی شد. پیتر فینگر و هاوارد اسمیت، مولفان معروف این حوزه، از اواخر دهه نود نگاه مدیران تجاری را به سمت مدیریت فرآیندها و مدیریت گردش کار معطوف داشتند.

سیستم های BPMS ابزاری مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند که بخش ابزاری چرخه مدیریت فرآیندهای کسب و کار را اجرا می کنند. بخش دیگری از این چرخه مبتنی بر تئوری های مدیریتی و فرآیندی از جمله: انتخاب شاخص های کلیدی ارزیابی برای فرآیندها، تعیین اولویت استراتژیک فرآیندها برای پیاده سازی در ابزار، تعیین مکانیزم های اصلاح و یا تغییر فرآیندها و مرتبط نمودن شاخص های کارایی با اهداف سازمانی می شود.

هدف از راه اندازی سیستم مدیریت فرآیندها در سازمان نه تنها اتوماسیون بلکه قابلیت پایش و بهبود فرآیندهای سازمان است. در این راستا بر مبنای شاخص های ارزیابی، فرآیندهای سازمانی به طور مداوم در معرض سنجش و ارزیابی قرار گرفته و نتیجه آن کشف گلوگاه ها و نقاط ضعف طراحی فرآیندها و سنجش میزان اثربخشی بازمهندسی فرآیندها و اصلاح مستمر فرآیندهای سازمانی به منظور تطابق با تغییرات محیطی و سازمانی و رفع اشکالات طراحی است.

اگرچه امکانات و قابلیت های سیستم های مدیریت فرایند یکسان نیست، اما حداقل قابلیت های پایه و اساسی در بیشتر محصولات پیشرو بازار وجود دارد که در شکل زیر نشان داده شده است.

از جمله مهمترین استانداردهایی که باید در ابزارهای BPMS وجود داشته باشد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • BPMN ‎ استاندارد‌ مدل‎سازی‎ ‎فرآیند‌های کسب‌وکار است. هدف اصلی BPMI ‎ از ایجاد استاندارد ‎BPMN، ایجاد پلی برای پر کردن فاصله‎ی بین طراحی و پیاده‎سازی فرآیند‌های کسب‌وکار بوده است . BPMIدر تدوین BPMN سعی نمود از تما‌می ‌تخصص‌های موجود در ‎نماد‌های مختلف بهره برده و بهترین ایده‌ها را با هم ادغام نماید .
  • زبان (Web Services BPEL) WS-BPEL که عموماً به‌عنوان BPEL شناخته می‎شود، زبان اجرای فرآیندهای ‎کسب‌و‌کار است که ‎جهت توصیف کنش‌ها در فرآیندهای کسب‌و‌کار با استفاده از وب‌سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر اطلاعات فرآیندها در BPEL با استفاده از واسط وب‌سرویس‌ها صادر و وارد می‌گردد. زبان BPEL ‎استاندارد سازمان پیشبرد استانداردهای اطلاعاتی ساخت‎یافته (OASIS) بوده و مبتنی بر XML ‎است که سیستم مدیریت فرآیندهای ‎کسب‌و‌کار می‌تواند با آن فرآیندها را اجرا کند.
  • XPDL زبان تعریف فرآیند به‌صورت XML با یک فرمت استاندارد است که توسط کنسرسیوم WfMC در سال ۲۰۰۸ مطرح گردید و هدف آن فراهم نمودن امکان تبادل تعاریف فرآیندهای کسب‌وکار بین موتورهای گردش‌کار مختلف، ابزارهای مدل‎سازی‌ فرآیند و همچنین سیستم‌های ‎مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار است. XPDL به یک ابزار طراحی فرآیند اجازه می‌دهد تا فرآیند را در فایلی ذخیره نموده و ابزار طراحی فرآیند دیگر آن را فراخوانی نماید و نمادهای مخصوص به خود را نمایش دهد. تقریباً همه ابزارهای مدل‎سازی‎، استاندارد XPDL را به رسمیت شناخته و می‌توانند مدل‎های فرآیندی را تحت این استاندارد، با دیگر ابزارها مبادله کنند.
  • XML، قالب داده ای متنی با پشتیبانی قوی Unicode برای زبان های مختلف دنیا است که بر سادگی، عمومیت و قابلیت استفاده آن در اینترنت تاکید دارند. طراحی  XML بر روی مستندات تمرکز دارد و بصورت گسترده برای ارایه ساختارهای داده ای دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • JSON یک استاندارد سبک، باز ، متنی و خوانا برای انسان جهت انتقال داده و جایگزینی برای XML است. JSON از زبان جاوا اسکریپت در نشان‌دادن ساختمان داده‌های ساده و آرایه‌های انجمنی مشتق شده‌است. با وجود ارتباط عمیقی که با جاوااسکریپت دارد، JSON مستقل از زبان است و مفسرهایش تقریباً برای هر زبانی موجود هستند.
  • استاندارد مدل‌سازی تصمیم یا DMN  ، توسط OMG Group منتشر شده است. DMN  یک رویکرد استاندارد برای توصیف و مدل‌سازی تصمیمات در سازمان‌ها با هدف ایجاد یک زبان مشترک و قابل فهم برای کارشناسان کسب وکار، توسعه دهنده‌گان و تحلیلگران کسب وکار می‌باشد. تا اطمینان حاصل شود که مدل‌های تصمیم‌گیری در بین سازمان‌ها قابل جابجایی و توسعه هستند. DMN شایع ترین سبک مدل سازی قوانین کسب و کار درسیستم‌های مدیریت قواعد کسب وکار در BRMS است.
  • CMIS یک استاندارد باز برای یکپارچه­سازی(تعامل) با سیستم­های مدیریت محتوا (ECM) است، برای تعامل API لازم برای اتصال به سیستم مدیریت محتوا تعریف شده و در اختیار سیستم متقاضی می­شود. در اینجا سیستم مدیریت فرایند متقاضی ارتباط و دریافت سرویس از سیستم مدیریت محتوا طبق این پروتکل است.
  • SOAP پروتکلی است که برای تبادل پیغام‌های مبتنی برXML  در میان شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتکل برای انتقال پیام ها اغلب از پروتکل HTTP و SMTP استفاده می کند.
  • REST   متکی بر یک پروتکل ارتباطی بدون حالت، کلاینت سرور و با قابلیت cache کردن می‌باشد که در اکثر موارد پروتکل HTTP مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایده اصلی معماری REST این است که به جای استفاده از مکانیزم های پیچیده ای مانند‌CORBA،  RPCیا SOAP برای اتصال ماشین ها از  HTTP ساده برای برقراری ارتباط بین ماشین‌ها استفاده شود.
  • LDAP یک پروتکل برای دسترسی پیدا کردن به سرویس  Directory  کاربران و بروزرسانی آن است.

اشتراک‌گذاری محتوا: