ایکون سایت امیر مهجوریان

در این بخش نمونه تعاریف معماری سازمانی در دو دسته اصلی طبقه‌بندی و ارائه شده‌اند. دسته نخست توسط اشخاص حقیقی (پژوهشگران، نویسندگان، صاحب‌نظران) در قالب مقاله (ژورنال، کنفرانس) یا کتاب تبیین شده‌اند و دسته دوم توسط نهادهای رسمی (دولت‌ها، شرکت‌ها، انجمن‌ها، نهادهای مرجع) در قالب چارچوب، استاندارد یا اسناد فنی- قانونی ارائه شده‌اند.

تعریف معماری سازمانی

الف) تعاریف معماری سازمانی ارائه‌شده توسط اشخاص حقیقی

ردیفتعریف معماری سازمانی ارائه ­شده توسط اشخاص حقیقیمنبع (مرجع)
 1معماری سازمانی ارائه‌دهنده توصیفات فنی از ساختار و رفتار یک سازمان از چهار منظر اصلی کسب‌وکار، داده، نرم‌افزار کاربردی و فناوری است.(Spewak & Hill, 1993)  
 2مجموعه‌ای از ارائه‌های توصیفی (مدل‌ها) در ارتباط با تشریح یک سازمان چندان‌که بتواند منطبق بر نیازمندی‌های مدیریت (کیفیت)، تولید شده و در دوره حیات مفیدش قابل نگهداشت باشد (تغییر کند).(Zachman J. A., 1997)
 3معماری مجموعه‌ای منسجم از قواعد، مدل‌ها و رهنمودها برای طراحی و پیاده‌سازی فرایندها، ساختارهای سازمانی، گردش اطلاعات و زیرساخت‌های فنی در یک تشکیلات است.(Wagter, Berg, Luijpers, & Steenbergen, 2005).
 4یک رهیافت چندرشته‌ای که سازمان‌ها را قادر می‌سازد در آمادگی پیش‌دستانه برای واکنش در برابر تغییرات ضروری کسب‌وکار یا فناوری باشند.(Balabko & Wegmann, 2006)
 5عبارت معماری سازمانی به اجتماعی از طرح‌های ساخت‌یافته، هماهنگ و پویا برای توسعه نمای فناوری اطلاعات در سازمان اطلاق می‌شود. رویکرد معماری سازمانی به مدیریت فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا اقدامات (تصمیمات) صحیح را به شیوه صحیح و با حداقل ریسک به انجام رساند.(Niemann, 2006)  
 6توصیفات صریح و مستندات مربوط به اجتماع وضعیت موجود و مطلوب در کسب‌وکار، فرایندهای مدیریتی و فناوری اطلاعات(Chae, Choi, & Kim, 2007)
 7هم­راستاسازی اطلاعات، فناوری، استانداردها، فرایند، خط‌مشی و چارچوب یک سازمان با اهداف و راهبردهای سازمان به‌عنوان یک کلیت جهت دست یافتن به سطح مورد انتظار از استانداردسازی، یکپارچگی، سازگاری و انطباق.(Grembergen & Haes, 2009)
 8رهیافتی سیستماتیک که سازمان‌دهی و راهنمایی فعالیت‌های طراحی، تحلیل، برنامه‌ریزی و مستندسازی را در سازمان به عهده دارد.(Gøtze & et al, 2009)
 9یک اجتماع یکپارچه از مدل‌ها و مستندات که پوشش‌دهنده کسب‌وکار، اطلاعات، نرم‌افزارهای کاربردی و فناوری است. معماری سازمانی تعاملات بین تمامی عناصر کلیدی کسب‌وکار و فناوری اطلاعات را توصیف می‌کند که در آن با ترسیم نمای جامعی از معماری فاوا و نحوه همبستگی بین ساختارهای کسب‌وکار با فاوا تبیین می‌شود. در این صورت تبعات کسب‌وکاری تصمیمات فاوا شفاف و قابل‌ردیابی خواهد شد.(Hanschke, 2010)
 10طراحی سطح بالای سازمان که طی آن دیدهای فرایند، اطلاعات و تشکیلات و همچنین نحوه یکپارچگی میان این دیدها مشخص می‌شود.(Giachetti , 2010)
 11نظامی برای مدیریت تعداد زیادی از مدل‌ها و اطلاعات درباره جوانب مختلف سازمان که می‌تواند پشتیبان تصمیم‌گیری‌ها در سطح سازمانی باشد.(Razavi, Aliee, & and Badie, 2011)
 12کلیت منسجمی از اصول، روش‌ها و مدل‌ها که برای طراحی و تحقق ساختار سازمان، فرایندهای کسب‌وکار، سیستم‌های اطلاعاتی و زیرساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.(Quartel, Steen, & Lankhorst, 2012)
 13وسیله‌ای ساخت‌یافته و سیستماتیک که هدایت بخش مسیر توسعه نمای فناوری اطلاعات است و دید جامع‌نگر از سازمان ارائه می‌دهد.(Janssen, Klievink, & Chun, 2012)
 14تحلیل و مستندسازی سازمان در وضعیت موجود و مطلوب از دیدگاه‌های راهبرد، کسب‌وکار و فناوری (معماری سازمانی = راهبرد + کسب‌وکار + فناوری اطلاعات)(Bernard, 2012)
 15مجموعه‌ای ساخت‌یافته از مدل‌ها که نشان‌دهنده بلوک‌های ثابت سازنده کل سازمان است.(Nogueira & et al, 2013)
 16رویه و رشته‌ای نوظهور برای بهبود مدیریت و کارکرد سازمان‌های پیچیده و سیستم‌های اطلاعاتی.(Lapalme & et al, 2015)
 17نمای یکپارچه از کسب‌وکار و فناوری اطلاعات(Kotusev, Singh, & Storey, 2015)
 18وسیله‌ای برای استقرار بنیان سازمان به‌وسیله مدل‌سازی مفهومی کسب‌وکار و راهکارهای فناوری اطلاعات که حاصل سرهم‌بندی نمودن قطعاتی همچون فرایندها، وظایف و زیرساخت‌ها، به‌صورت منسجم و خوش‌تعریف است.(Foorthuis & et al, 2016)
 19مجموعه منسجمی از اصول، روش‌ها و مدل‌ها که برای طراحی و تحقق (پیاده‌سازی) ساختار، فرایندها، سیستم‌های اطلاعاتی و زیرساخت سازمان استفاده می‌شود.(Lankhorst, 2017)
 20پایگاه دانشی از عناصر ساختاری و رفتاری یک سازمان، روابط بین این عناصر و تکامل آن در طول زمان است(Rao , Reedy , & Bellman , 2018)
 21یک نظام سیستمیک که فراهم آورنده فهم دقیق و عمیق بر ساختار و رفتار سیستم‌های اجتماعی-فنی پیچیده به‌وسیله توصیفات معماری منسجم است و به‌عنوان شالوده فعالیت‌های تحلیلی، طراحی (بازطراحی)، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به کار گرفته می‌شود.(امیر مهجوریان، 1400)

ب) تعاریف معماری سازمانی ارائه‌شده توسط نهادها و مؤسسات رسمی

ردیفتعریف معماری سازمانی ارائه­ شده توسط نهادهای رسمیمنبع (مرجع)
 1یک مجموعه اطلاعات راهبردی که مأموریت سازمان، اطلاعات لازم برای انجام مأموریت و فناوری‌های مورد نیاز را تعریف می‌کند و شامل معماری موجود، معماری مطلوب و یک برنامه زمان‌بندی (توالی) می‌شود.(CIO Council, 1999)
 2فراهم آورنده توصیفی جامع و شفاف از بنیان یک موجودیت است، چه آن موجودیت یک تشکیلات یا دستگاه دولتی باشد، یا بخشی از آن دستگاه یا حتی چندین نهاد مرتبط باهم. این رویکرد، وسیله‌ای اساسی برای مهندسی فرایندها و پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی فراهم می‌آورد.(GAO, 2003)
 3فهم عناصر مختلفی که سازمان را ساخته‌اند و چگونگی تعامل بین این عناصر. منظور از سازمان، مجموعه‌ای از تشکیلات است که دارای اهداف و اصول مشترک هستند و عناصر سازمان یعنی کلیه اقلامی که در مورد اشخاص، فرآیندها، کسب‌وکار و فناوری است.(IFEAD, 2004)
 4معماری سازمانی عبارت است از سازمان‌دهی منطقی از فرایندهای کسب‌وکار و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات که نیازمندی‌های دیدگاه یکپارچه و استاندارد در مدل عملیاتی بنگاه (واحد اقتصادی) را تبیین می‌کند.(MIT CISR, 2007)
 5معماری سازمانی یک نظام مهندسی- مدیریتی است که دید جامع و کلان‌نگری از کل سازمان ارائه می‌دهد که شامل برنامه‌ریزی راهبردی، تشکیلات، روابط، فرایندهای کسب‌وکار، اطلاعات و عملیات می‌شود.(NASCIO, 2007)
 6تعیین‌کننده مدل‌های معمارانه، راهبری و فعالیت‌های انتقالی موردنیاز برای هماهنگ‌سازی ذینفعان در مسیر اهداف مشترک.(IBM Academy of Technology, 2008)
 7فرایند ترجمه چشم‌انداز و راهبردهای کسب‌وکار به تغییرات اثربخش سازمانی به‌وسیله ایجاد، ارتباط و بهبود نیازمندی‌های کلیدی، اصول و مدل‌هایی که وضعیت مطلوب سازمان را توصیف می‌کنند و آن را قادر به تکامل می‌سازند.(Gartner Weblog, 2010)
 8مفاهیم یا ویژگی‌های بنیادی یک سیستم در محیط خود که توسط عناصر، روابط و اصول حاکم بر طراحی و تکامل آن، مجسم شده است.(ISO/IEC/IEEE, 2011)
 9معماری سازمانی یک مجموعه اطلاعاتی راهبردی است که مأموریت سازمان را تعریف می‌کند و اطلاعاتی که برای انجام مأموریت لازم است و فناوری‌های مورد­نیاز برای انجام مأموریت و نحوه پیاده‌سازی فناوری‌های جدید در پاسخ به تغییرات. معماری شامل معماری مبنا، معماری مقصد و یک برنامه انتقالی می‌شود.(US Government, 2012)  
 10رویکردی یکپارچه و جامع که جنبه‌ها و عناصر مختلف یک سازمان (سیستم) را با نگاه مهندسی تفکیک و تحلیل می‌نماید و شامل مجموعه مستندات، مدل‌ها، استانداردها و اقدامات اجرایی برای تحول از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب با محوریت فناوری اطلاعات است که در قالب یک چرخه تکرارپذیر اجرا شده و به‌صورت مداوم توسعه و به‌روزرسانی می‌شود.(کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی، 1395)
 11معماری‌ کردن[1] (فعل معماری): تصور کردن، تعریف ‌کردن، بیان ‌نمودن، مستندسازی، برقراری ارتباط، تأیید صحت پیاده‌سازی صحیح، نگهداشت و بهبود یک معماری در طول چرخه حیات موجودیت موردنظر(ISO/IEC/IEEE, 2019)

در میان تعاریف معماری سازمانی، استانداردهای سری ISO/IEC/IEEE 420X0 «معماری» را بدون پسوند سازمانی تعریف کرده‌اند، اما تأکید کرده‌اند که تعریف پیشنهادی بر انواعی از سیستم‌ها (ازجمله سازمان، نرم‌افزار کاربردی[2] یا کسب‌وکار) صدق می‌کند.


[1] Architecting

[2] Application

اشتراک‌گذاری محتوا: