گزارش تحلیلی وضعیت آموزش و بازار کار معماری سازمانی در دنیا به همت اساتید و دانشجویان آزمایشگاه معماری سازمانی دانشگاه صنعتی شیراز تهیه و در شماره 270 نشریه گزارش کامپیوتر (بهمن و اسفند 1402) منتشر شده است.
در این تحقیق محتوای آموزشی 160 درس و دوره آموزشی در مقطع لیسانس و تحصیلات تکمیلی در ارتباط با معماری سازمانی در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا بررسی گردید و به منظور یکپارچگی اطلاعات جمع آوری شده و توانایی مقایسه آن ها، یک قالب شناسایی برنامه آموزشی با عنوان «شناسنامه اطلاعاتی » تهیه شد.
با بررسی و مطالعه شناسنامه های اطلاعاتی مهمترین اهداف و سرفصلهای آ نها با شرح جزئیات استخراج شد. پس از آن با تحلیل کمی و کیفی اهداف و سرفصلها، لیست تطبیقی سرفصلهای منتخب تهیه شد.
با بررسی لیست تطبیقی تهیه شده، درصد فراوانی سرفصل های منتخب استخراج گردید و سرفصل «همسویی راهبردی » با سهم بیش از ۷۰ درصدی در برنامه های آموزشی استخراج شده، نمایانگر میزان اهمیت همراستایی فناوری اطلاعات با اهداف استراتژیک سازمان است. بعد از سرفصل همسویی راهبردی به ترتیب سرفصل های چارچوبها، مفاهیم پایهای و مدلها و استانداردها میباشند.
در دانشگاه های مطرح دنیا در حوزه معماری سازمانی «بهبود مهارت محوری دانش آموختگان » از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین علت «هم راستایی نیاز های متغیر کسب وکار با دروس تدریس شده »، به صورت مداوم در دستور کار این دانشگاه ها قرار دارد.
بازار کار معماری سازمانی از گذشته گستردهتر شده و جایگاه شغلی معماران سازمانی ارزش بیشتری پیدا کرده است. حقوق پرداختی به معماران سازمانی در میان دانشآموختگان علوم کامپیوتر متوسط روبه بالا می باشد و نمایانگر جایگاه ارزشمند معماران سازمانی برای سازمان ها و شرکت های بزرگ در این حوزه میباشد.
امید به این است که الگوبرداری دانشگاه های فعال کشور در حوزه معماری سازمانی از این رویه و همچنین از اهداف و سرفصل های استخراج شده در این تحقیق، باعث بهبود شرایط معماری سازمانی در کشور شود.