ایکون سایت امیر مهجوریان

سیستم مدیریت فرایند (BPMS) چیست و چه مولفه‌هایی دارد؟

1. مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (BPM) چیست؟

مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPM[1]) مطابق با تعریف گارتنر، نظام مدیریتی است که از مجموعه‌ای از متدها/ابزارها برای احصاء، مدل‌سازی، تحلیل، اندازه‌گیری، بهبود و بهینه‌سازی فرایندها استفاده می‌کند. فرایند نقش هماهنگ‌کننده میان عناصر کلیدی سازمان (افراد، نرم‌افزارها، اطلاعات و دارایی‌ها) برای تولید خروجی هماهنگ با اهداف سازمان را دارد. فرایندها می‌توانند ساخت‌یافته و منظم باشند یا غیرساخت‌یافته و دستی. بهرحال ابزارهای فناوری معمولا همکار و تحقق‌بخش نظام BPM  هستند.

یک مفهوم کلیدی در مدیریت فرایندها، چرخه‌های بهبود مستمر است و در BPM چرخه معروفی برای مدیریت فرایند وجود دارد که در شکل زیر نشان داده شده است.

چرخه مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM)

دامنه تاثیر نظام BPM مدیریت همه فعالیت‌های فرایند (از ابتدا تا انتها) برای تحقق خروجی مورد انتظار سازمان و در طی کل چرخه عمر فرایند است، لذا هدف نهایی آن صرفا بهبود یا بهینه‌سازی یک بخش کوچک سازمان نیست، بلکه از انجاکه فرایندهای سازمانی به‌هم پیوسته و زنجیره هستند، تحقق BPM وابسته به پیاده‌سازی این نظام مدیریتی-فناوری در مقیاس کل زنجیره فرایندهای سازمان است.

2. شاخص‌های ارزیابی و تحلیل فرآیندی

اگرچه در مراجع مختلف برای شاخص های ارزیابی عملکرد فرایند نمونه معیارها و مثال هایی آورده شده است، اما شاید کامل ترین چارچوب ارزیابی معیارهای فرایندی مربوط به مدل مرجع عملکرد چارچوب ملی معماری سازمانی ایران باشد که یک بخش آن به موضوع “سنجه های فرآیندهای کسب و کار” اختصاص دارد و در شکل زیر نشان داده شده است.

سنجه های ارزیابی عملکرد فرایندهای کسب و کار

در مدل مرجع عملکرد بر ارزیابی عملکرد فرآیندهای سازمان براساس الگویی مشخص تاکید دارد. ارزیابی هدفمند از کارایی‎، اثربخشی، اتکا‌ پذیری، ‎قابلیت دستیابی و پیچیدگی‌ فرآیندها‎، برای دستیابی به‌رابطه میان ورودی و خروجی آن‎ها، از دیدگاه فرآیند، نیازمند درک درست از فرآیند‌های ‎سازمان است که در دستیابی به‌سطح بلوغ فرآیندها‎، امنیت آن‎ها و همچنین وفق‌پذیری فرآیندها می‎تواند بسیار ‎مؤثر باشد.

تعریف سنجه‌های فرآیند طبق مدل مرجع عملکرد در جدول زیر تشریح شده است.

تعریف سنجه فرآیندها و عملیات

حوزه سنجهگروه سنجه
کارایی فرآیندها و عملیات کارایی ‎ از دیدگاه فرآیندها و عملیات سازمان، یک قیاس چند متغیره از ورودی‌ها و خروجی‎های ‎یک فرآیند ‎در طول زمان مشخص است. سنجه‌های عمو‌می‌شامل چرخه فرآیندها و میزان خروجی بر حسب واحد ورودی فرآیند ‎است.مصرف منابع در فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کمی‌که‌ حجم ورودی‌های مورد مصرف را در طول یک دوره از فرآیند ‎نشان می‌دهند. زمان چرخه­ فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کمی‌هستند که میزان زمان مورد نیاز برای تکمیل یک چرخه از فرآیندها را نشان می‌دهد. حجم فرآیندها و عملیات سنجه‌های کمی‌هستند که میزان حجم خروجی‎های ‎تولیدی در یک زمان مشخص را نشان می‌دهند.
کنترل فعالیت‌ها و عملیات اندازه‌گیری میزان کنترل فرآیندها و عملیات هنگام بررسی استفاده مجدد از آن‎ها یا به ‌اشتراک­گذاری فرآیند ‎با دیگر دستگاه‌ها و سازمان‎ها برای هر نهادی حایز اهمیت است.پاسخگویی فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی که نشان می‌دهد مسئولیت ‎ و اختیارات مربوط به یک فرآیند ‎تا چه میزان شفاف تعریف شده است. قابلیت ممیزی فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی که نشان می‌دهد تا چه میزان فرآیندها شفاف هستند و شاخص‌های مورد نیاز برای مستندسازی و ذخیره تاریخچه‌های فرآیند ‎تدوین شده­اند. تطابق پذیری فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی که میزان تطابق یک فرآیند ‎با سازمان، پورتفولیوی آن‌ و سیاست‌های دولتی را نشان می‌دهد.
قابلیت دستیابی فرآیندها و عملیات قابلیت دستیابی فرآیندها و عملیات، یک ویژگی چندگانه از فرآیندها و عملیات است که در طراحی و عملکرد بهینه سیستم‌ها و خدمات نقش به‌سزایی دارد. ظرفیت موجود و در دسترس فرآیندها و عملیات از ویژگی­های مهم عملکردی فرآیندها محسوب می‎شود.ظرفیت فرآیندها و عملیات شاخصی کمی ‌است که نشان می‌دهد چه تعداد چرخه از فرآیندها و عملیات با توجه به منابع موجود می‎تواند اجرا شود. به‌کارگیری فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی کمی ‌است که میزان اجرای فرآیندها و عملیات را به‌صورت مصرف شده و نگهداری شده نشان می‌دهد. پاسخ­دهی فرآیندها و عملیات سنجه‌ای کیفی است که میزان فواصل بین اجراهای یک فرآیند را با توجه به نیازمندی‎های کسب­وکار تفسیر می‌کند.
پیچیدگی فرآیندها و عملیات سنجه‌های مرتبط با پیچیدگی‌ فرآیندها و عملیات از دیدگاه ارزیابی ریسک یک فعالیت یا فرآیند ‎که برای سازمان‎ها بسیار حایز اهمیت است. در این ارزیابی است که اندازه‌گیری پیچیدگی‌ باعث ایجاد آگاهی‌ از اقدامات و اخذ تصمیمات راهبردی می‎شود.گسستگی فرآیندها و عملیات سنجه‌ای کیفی است که میزان گسستگی یک فرآیند ‎را از دیدگاه زیر فرآیندها نشان می‌دهد. این سنجه میزان فعالیت‌های مجزای یک فرآیند و اینکه از لحاظ هم‌زمانی و اجرا چه ارتباطی‌ با یکدیگر دارند را درنظر می‌گیرد. پوشانندگی فرآیندها و عملیات شاخص کیفی است که میزان پوشانندگی فرآیند در ارتباط با حیطه عملیات کلان یک کسب­وکار را نشان می‌دهد. این سنجه‌ها ریسک گسستگی یک فرآیند که باعث ایجاد اختلال در ارائه خدمات و فرآیند ‎کلان مربوط به ‌آن‌ را می‎شود، اندازه‌گیری می‌نمایند. ویژه بودن فرآیندها و عملیات شاخصی کیفی از انحصاری بودن ویژگی‌های مورد نیاز برای اجرای بهینه و منطبق با اصول و قوانین فرآیندها و عملیات می‌باشد. کاربری فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی کیفی هستند که نشان‌دهنده توانایی یادگیری کارکنان و میزان به‌کارگیری آن‌ فرآیندها و عملیات در حیطه فعالیت‌های جاری سازمان می‌باشد. بازنگری در فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی هستند که قابلیت بازنگری فرآیندها و عملیات را نشان می‌دهد. این سنجه‌ها از دیدگاه بازطراحی و بازمهندسی‌ فرآیندها نشانگر میزان پیچیدگی فرآیندها و عملیات موجود هستند.
اتکاپذیری فرآیندها و عملیات  اتکا‌پذیری ‎فرآیندها و عملیات، میزان اجرای بدون خطای فرآیندها در حوزه کاری می‎باشد که با فاکتور‌های تداوم و پایداری اندازه­گیری می‎شوند.تداوم فرآیندها و عملیات سنجه‌ای کیفی است که میزان توانایی فرآیند ‎در انجام فعالیت‌ها به‌صورت مداوم و مستقل از میزان حجم کاری آن‎ها را نشان می‌دهد. پایداری فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کمی‌هستند که نرخ خطا یا عدم پاسخگویی یک فرآیند ‎را نشان می­دهد، منبع این خطاها وابسته به‌ خود فرآیندها است و می‎تواند خطاهای فردی یا سیستمی می‎باشد. رضایت‎مندی ‎از فرآیندها و عملیات سنجه‌های کمی ‎‌و کیفی هستند که میزان شکایات از طرف کاربران در هر حوزه فرآیند ی را اندازه‌گیری می‌کند. این سنجه‌ها میزان رضایت کاربران از خروجی و نحوه انجام هر فرآیند ‎را نشان می‌دهد.    
وفق‌پذیری فرآیندها و عملیات وفق‌پذیری فرآیندها یک ویژگی کیفی چندگانه از انعطاف‎پذیری‎، قابلیت بکارگیری دوباره و استانداردسازی آن‌ می‎باشد.انعطاف‎پذیری‎ فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی هستند که انعطاف‎پذیری‎ و امکان تغییر یک فرآیند، همگام و هماهنگ با سایر فرآیندها را اندازه‎گیری می‌کنند. قابلیت به‌کارگیری دوباره فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی هستند که قابلیت به‌کارگیری یک فرآیند ‎برای تولید خروجی‎های ‎جایگزین را نشان می‌دهد. استاندارد‎سازی فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی هستند که استاندارد‌های مورد حمایت و اجرا شده‌ یک فرآیند ‎را نشان می‌دهد.
بلوغ فرآیندها و عملیات اطلاعات گوناگونی جهت اندازه‌گیری میزان بلوغ فرآیندها باید جمع‌آوری شود که با ارتباط میان گروه‌های مختلف سنجه‌ها به‌دست می‌آیند. میزان بلوغ یک فرآیند ‎و سنجه‌های آن‌ وابسته به‌روش شناسی‌ و نحوه الگوبرداری است که برای سنجش آن‌ فرآیندها و عملیات به‌کار برده می‎شود. این اطلاعات نیازمند ذخیره‎سازی در هر شاخص و سنجه است.      استاندارد فرآیندها و عملیات سنجه‌های کیفی هستند که توصیف‎گر‌ میزان بلوغ یک فرآیند ‎بر اساس استاندارد‌های همان صنعت می‎باشد. همه‌ فرآیندها نیازمند یا دارای یک مدل بلوغ نمی‌باشند. سازمان‎ها می‌توانند شاخص‌های بلوغ را برای بهبود فرآیند‌های ‎درونی‌ سازمان استفاده نمایند.
امنیت فرآیندها و عملیاتریسک فرآیندها و عملیات  سنجه‌هایی‌ کیفی می‌باشند که در اجرای بدون خطر و فاقد ریسک یک فرآیند ‎قابلیت به‌کارگیری دارند. ریسک می‎تواند شامل موارد زیر باشد: ریسک نیروی انسانیریسک دستیابی به خروجی‌‌هاریسک درونی‌ درحین اجرای فرآیند حریم خصوصی در فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی هستند که نشان‌دهنده انطباق فرآیند ‎با قوانین و استاندارد‌های حریم خصوصی است. این سنجه‌ها نشانگر این هستند که فرآیند‌های ‎سازمانی تا چه میزان نیازمند اطلاعاتی‌ هستند که می­توانند حریم خصوصی افراد را تحت ‎تأثیر قراردهند. دسترسی فرآیندها و عملیات سنجه‌هایی‌ کیفی هستند که میزان و نحوه دسترسی به فرآیندها را از دیدگاه امنیت در نظر می‎گیرند.

3.  سیستم‌های مدیریت فرایند (BPMS)

سیستم مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS[2])، ترکیبی از ابزارهای نرم‌افزاری و بهروش‌های فرایندی برای پشتیبانی از نظام مدیریت فرایند در سازمان است، که هدف آن بکارگیری اهرم فناوری اطلاعات جهت بهبود مستمر فرایندها و مدیریت چرخه حیات فرایندی از مرحله احصا و طراحی فرایند تا اتوماسیون، مانیتورینگ و نهایتا اندازه‌گیری شاخص‌های کارایی است. در بسیاری از موارد، ابزارهای اتوماسیون فرایند از ابزارهای احصاء و طراحی فرایند و حتی داشبوردهای تحلیلی مجزا است و از این جهت اصلاح BPM Suite برای توصیف مجموعه ابزارهای پشتیبان چرخه حیات مدیریت فرایند استفاده می‌شود.

مهمترین قابلیت های سیستم های مدیریت فرایندهای کسب و کار BPMS :

  • مدل‌ساز[1]: مدل‌ساز یکی از عناصر اصلی  سیستم مدیریت فرایند است که وظیفه آن طراحی فرایند(گردش­‌کار)، طراحی فرم‌­ها، طراحی(تنظیم) سرویس‌­ها، طراحی(تعریف) قواعد و گزارشات ایستا است. این عنصر مدل­‌های طراحی شده را در یک مخزن قرار می‌­دهد تا مستقیما توسط موتور فرایندی یا سایر بخش‌­های اصلی سیستم استفاده شود. خروجی تولید شده توسط این عنصر با نمادهای استاندارد انجام می­شود(مثلا BPEL برای گردش ­فرایند یا XForm برای فرم­‌های کاربری). کاربران مستقیم این عنصر، طراحان فرایند (که می‌­توانند ترکیبی از خبرگان فرایندی و سیستمی باشد) در سازمان هستند.
  • کارتابل فرایندی[2]: محیط کاربری فرایندمحور(کارتابل) و اختصاصی سیستم مدیریت فرایند است که به عنوان یکی از اجزاء اصلی هر سیستم مدیریت فرایندی برای کاربران نهایی سیستم قرار داده شده است. در این عنصر قابلیت‌­های اصلی برای شروع فرایند(در صورت داشتن مجوز)، مشاهده کارهای ارجاع شده از فرایندهای دیگر(کارتابل وظایف)، گزارشات فرایندی، امکان جستجو و آرشیو … تعبیه شده است. این مولفه به زبان ساده، محیط کاربری فرایندمحور(کارتابلی) برای کاربران نهایی است.
  • واسط کاربری سفارشی­ شده[3]: باتوجه به اینکه کارتابل اختصاصی سیستم مدیریت فرایند ممکن است جذابیت و قابلیت­های لازم برای سیستم­‌های سازمان را نداشته باشد، معمولا توسعه ­دهندگان سیستم سعی می‌­کنند واسط کاربری مستقلی را توسعه و سفارشی­ نمایند و از آن برای پشتیبانی از نیازمندی­‌های فرایندی و غیرفرایندی کاربران استفاده کنند. باتوجه به ساختار ماژولار سیستم‌­های مدیریت فرایند این موضوع هیچ تاثیر منفی در عملکرد سایر عناصر و زیرمولفه‌­ها نخواهد گذاشت. لازم به ذکر است برای هر سیستم یکی از دو گزینه (کارتابل فرایندی اختصاصی یا واسط ­کاربری سفارشی ­شده) باید استفاده شود و هر دو گزینه به صورت همزمان استفاده نمی‌­شود.
  • پنل مدیریت[4]: پنل مدیریت در بیشتر سیستم‌­ها و پلتفرم‌­ها وجود دارد و کاربر مستقیم آن ادمین فنی سیستم است که انواع تنظیمات فنی، امنیتی، کنترل دسترسی، محلی‌­سازی، .. را انجام می‌­دهد.
  • مانیتورینگ  فعالیت‌­های کسب‌­وکار[5] (مانیتورینگ): پنل مانیتورینگ مشخصا برای مانیتورینگ و کنترل فرایندها(نمونه‌­های در حال اجرا) استفاده می­‌شود. در این پنل می­‌توان وضعیت فرایند از نظر مقادیر ثبت‌­شده، مسیر طی­‌شد، گلوگاه‌­ها، خطاها، تاخیرات، .. را مشاهده و در صورت نیاز تغییرات(دستورات) لازم را برای تغییر وضعیت یک فرایند صادر کرد. برای مثال یک نمونه فرایند را متوقف نموده یا مجددا فعال نمود. کاربر این عنصر ادمین فرایندی سازمان هستند که نه تنها وضعیت فرایندهای آنلاین را رصد می­‌کنند بلکه اصلاحات و تغییرات را نیز اعمال می­‌کنند. لازم به ذکر است ادمین­ فرایندی می‌­تواند همان طراح فرایندی نیز باشند.
  • بهینه‌­ساز فرایند[6]: این عنصر برای بهینه‌­سازی فرایند، شناسایی گلوگاه­‌ها و مانیتورینگ شاخص‌­های کلیدی فرایندی(KPI) استفاده می‌­شود. این مولفه برخلاف مانیتورینگ فعالیت­‌های کسب­‌وکار، براساس تاریخچه وضعیت فرایند تحلیل نموده و صرفا وضعیت آنلاین را ملاک قرار نمی‌­دهد(بدیهی است ممکن است در یک لحظه مشخص تاخیر یا مشکلی در یک فرایند مشاهده شود که موقتی بوده و نشان­‌دهنده یک گلوگاه یا مشکل حاد همیشگی نیست). کاربر این عنصر تحلیل‌­گران فرایندی سازمان هستند که براساس نتایج بدست آمده نسبت به شناسایی گلوگاه‌­های فرایندی و مشکلات آن اقدام نموده و نتیجه را برای بازطراحی(اصلاح) به تیم طراحی منتقل می­‌کنند.
  • موتور فرایند[7]: مهمترین زیرمولفه(جزء) هر سیستم مدیریت فرایند است که وظیفه اجرای فرایندها و قواعد را به عهده دارد. این عنصر به­‌نوعی یک سرور فرایندی است که طبق دستوراتی که به آن صادر می­‌شود مدل­‌های فرایندی را اجرا می‌­کند و آخرین وضعیت را اعلام می‌­کند. در این عنصر تنظیمات فنی سیستم ثبت می­‌شود، کنترل دسترسی اعمال می‌­شود و برای فراخوانی سایر سرویس­‌ها-سیستم‌­ها از آدابتورهای آماده‌­شده استفاده می­‌شود.

4. استانداردها و پروتکل‌های BPMS

ردیفموضوعشرح
1استانداردهای مدلسازی/توصیف فرایند در مولفه مدلسازBPMN ‎ استاندارد‌ مدل‎سازی‎ ‎فرآیند‌های کسب‌وکار است. هدف اصلی BPMI ‎ از ایجاد استاندارد ‎BPMN، ایجاد پلی برای پر کردن فاصله‎ی بین طراحی و پیاده‎سازی فرآیند‌های کسب‌وکار بوده است . BPMIدر تدوین BPMN سعی نمود از تما‌می ‌تخصص‌های موجود در ‎نماد‌های مختلف بهره برده و بهترین ایده‌ها را با هم ادغام نماید .
2استانداردهای اجرای فرایند در مولفه موتور فرایندیزبان (Web Services BPEL) WS-BPEL که عموماً به‌عنوان BPEL شناخته می‎شود، زبان اجرای فرآیندهای ‎کسب‌و‌کار است که ‎جهت توصیف کنش‌ها در فرآیندهای کسب‌و‌کار با استفاده از وب‌سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر اطلاعات فرآیندها در BPEL با استفاده از واسط وب‌سرویس‌ها صادر و وارد می‌گردد. زبان BPEL ‎استاندارد سازمان پیشبرد استانداردهای اطلاعاتی ساخت‎یافته (OASIS) بوده و مبتنی بر XML ‎است که سیستم مدیریت فرآیندهای ‎کسب‌و‌کار می‌تواند با آن فرآیندها را اجرا کند.
3استاندارد تعریف و تبادل فرایند بین موتورهای فرایندیXPDL زبان تعریف فرآیند به‌صورت XML با یک فرمت استاندارد است که توسط کنسرسیوم WfMC در سال ۲۰۰۸ مطرح گردید و هدف آن فراهم نمودن امکان تبادل تعاریف فرآیندهای کسب‌وکار بین موتورهای گردش‌کار مختلف، ابزارهای مدل‎سازی‌ فرآیند و همچنین سیستم‌های ‎مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار است. XPDL به یک ابزار طراحی فرآیند اجازه می‌دهد تا فرآیند را در فایلی ذخیره نموده و ابزار طراحی فرآیند دیگر آن را فراخوانی نماید و نمادهای مخصوص به خود را نمایش دهد. تقریباً همه ابزارهای مدل‎سازی‎، استاندارد XPDL را به رسمیت شناخته و می‌توانند مدل‎های فرآیندی را تحت این استاندارد، با دیگر ابزارها مبادله کنند.
4استاندارد توصیف فرم­هاXML، قالب داده ای متنی با پشتیبانی قوی Unicode برای زبان های مختلف دنیا است که بر سادگی، عمومیت و قابلیت استفاده آن در اینترنت تاکید دارند. طراحی  XML بر روی مستندات تمرکز دارد و بصورت گسترده برای ارایه ساختارهای داده ای دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد.JSON یک استاندارد سبک، باز ، متنی و خوانا برای انسان جهت انتقال داده و جایگزینی برای XML است. JSON از زبان جاوا اسکریپت در نشان‌دادن ساختمان داده‌های ساده و آرایه‌های انجمنی مشتق شده‌است. با وجود ارتباط عمیقی که با جاوااسکریپت دارد، JSON مستقل از زبان است و مفسرهایش تقریباً برای هر زبانی موجود هستند.  
5استاندارد تعریف و مدلسازی قواعداستاندارد مدل‌سازی تصمیم یا DMN  ، توسط OMG Group منتشر شده است. DMN  یک رویکرد استاندارد برای توصیف و مدل‌سازی تصمیمات در سازمان‌ها با هدف ایجاد یک زبان مشترک و قابل فهم برای کارشناسان کسب وکار، توسعه دهنده‌گان و تحلیلگران کسب وکار می‌باشد. تا اطمینان حاصل شود که مدل‌های تصمیم‌گیری در بین سازمان‌ها قابل جابجایی و توسعه هستند. DMN شایع ترین سبک مدل سازی قوانین کسب و کار درسیستم‌های مدیریت قواعد کسب وکار در BRMS است.  
 استاندارد تعامل با سیستم­های مدیریت محتواCMIS یک استاندارد باز برای یکپارچه­سازی(تعامل) با سیستم­های مدیریت محتوا (ECM) است، برای تعامل API لازم برای اتصال به سیستم مدیریت محتوا تعریف شده و در اختیار سیستم متقاضی می­شود. در اینجا سیستم مدیریت فرایند متقاضی ارتباط و دریافت سرویس از سیستم مدیریت محتوا طبق این پروتکل است.
6پروتکل­های فراخوانی سرویسSOAP پروتکلی است که برای تبادل پیغام‌های مبتنی برXML  در معماری سرویس گرا مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتکل برای انتقال پیام ها اغلب از پروتکل HTTP و SMTP استفاده می کند.REST   متکی بر یک پروتکل ارتباطی بدون حالت، کلاینت سرور و با قابلیت cache کردن می‌باشد که در اکثر موارد پروتکل HTTP مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایده اصلی معماری REST این است که به جای استفاده از مکانیزم های پیچیده ای مانند‌CORBA،  RPCیا SOAP برای اتصال ماشین ها از  HTTP ساده برای برقراری ارتباط بین ماشین‌ها استفاده شود.
7پروتکل دسترسی به دایرکتوری کاربرانLDAP یک پروتکل برای دسترسی پیدا کردن به سرویس  Directory  کاربران و بروزرسانی آن است.
8دستورالعمل استقلال از پلتفرمسرور سیستم مدیریت فرایند باید بتواند بر روی سیستم­ عامل­های مختلف مطرح استقرار یابد. قابلیت انتخاب پایگاه داده باید مهیا باشد و سیستم صرفا به یک پایگاه داده وابسته نباشد.

5. الزمات فنی BPMS

  • تبعیت از استانداردهای جهانی در حوزه فرایند و قواعد که منجر به قابلیت تعامل ­پذیری بین سیستم‌­های فرایندمحور شده و نیز تغییر سکو را آسان می‌­کند جزء نکات مهم در انتخاب محصول است.
  • برای پیاده‌­سازی فرایندها در مولفه سیستم مدیریت فرایند لازم است اقداماتی برای تحلیل و بهبود فرایندها انجام شده و سپس فرایندهای آماده‌­شده طبق متدلوژی بر روی سیستم مدیریت فرایندها پیاده‌­سازی شود.
  • باتوجه به اینکه محصولات پیشرو سیستم مدیریت فرایند که در گزارش‌­های موسسات معتبر جهانی (گارتنز و فورستر) در صدر قرار دارند، با مشکلات متعدد تحریم قابل تامین نیستند، لذا باید به محصولات متن باز یا محصولات سفارشی­ شده داخلی اولویت داد.
  • در صورت امکان تامین محصولات سیستم مدیریت فرایند که هرکدام از مولفه‌­های آن به‌­صورت مایکروسرویس ارایه می‌­شود، باید در اولویت قرار گیرد.

6. نمونه معماری سیستم مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS)

در شکل زیر نمونه معماری یک سیستم مدیریت فرایند و مولفه های آن نشان داده شده است:

معماری مولفه های سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPMS)


[1] Modeler                                                                                                                  

[2] Task List

[3] Custom UI 

[4] Admin Panel

[5] Business Activity Monitoring (BAM)

[6]  Process Optimize

[7] Process Engine

اشتراک‌گذاری پست: