کاربرد معماری سازمانی در شرکتهای فناوری اطلاعات – خصوصا نرمافزاری – برخلاف تصور قدیمی، صرفا در تحلیل جامعنگر معمارانه از مشتریان (سازمانهای بزرگ، صنایع یا سیستمهای جامع) خلاصه نمیشود، بلکه معماری خود شرکت دیجیتال مدنظر است. این کاربرد جدید مستلزم بکارگیری نوع خاصی از متدها و محصولات معماری سازمانی است که با کاربردهای پیشین تفاوت جدی دارد. انتظار از معماری سازمانی چابک به صورت مشخص باید در کاهش تایم تو مارکت نرمافزارها و سرویسهای دیجیتال، یکپارچگی عملیاتی در خط تولید و پشتیبانی سرویسهای شرکت و مهمتر از همه در هماهنگی میان استراتژی-معماری-پورتفولیو شرکت محقق گردد.
اهمیت معماری عملیاتی شرکتهای آیتی (دیجیتال)
با توجه به ضرورت تحول رویکرد ارایه محصولات/سرویس دیجیتال از مدلهای سنتی پروژهمحور و جزیرهای به مدلهای چابک و محصول محور با تاکید بر “یکپارچگی عملیاتی در ارایه سرویس” برای شرکتهای آیتی، ویژگی نسل جدید کاربرد معماری سازمانی، «نتیجهمحوری» و «معماری چابک» است و لذا کمترین نیاز به مستندات حجیم و مدلهای تفصیلی معماری سازمانی وجود دارد.
امید است این نوع از کاربرد معماری سازمانی که در دنیا میتوان نمونه تجارب متعددی از آن در سطح غولهای فناوری اطلاعات (IBM, Microsoft, Oracle, SAP, Amazon, …) و یا شرکتهای تخصصی یافت، در کشور نیز با درایت مدیران شرکتهای فاوا منجر به تجارب موفق و نتایج ارزشمند برای صنعت آیتی کشور شود.
در همین راستا به تازگی، خدمات و دورههای آموزشی جدیدی با محوریت معماری سازمانی چابک ویژه شرکتهای آیتی ارایه میشود که علاقمندان برای کسب اطلاع یا درخواست خدمات میتوانند از بخش تماس با ما اقدام نمایند.
همچنین لینک دسترسی به سوابق دورههای آموزشی و رزومه خدمات مشاوره معماری سازمانی و تحول دیجیتال
جهت اطلاع خوانندگان، تاریخچهای از سیر تکامل کاربردهای معماری سازمانی طی 3 دهه گذشته در زیر آورده شده است:
سیر تکامل کاربردهای معماری سازمانی
اگرچه تاریخچه ظهور نظام معماری سازمانی به سه دهه قبل برمیگردد، اما کاربرد این نظام در طی سه دهه چند مرحله از تکامل را طی نموده است. چنانچه در کتاب پیکره دانش معماری سازمانی توضیح دادهام، در دو دهه اول هدف از معماری سازمانی در قالب اسناد جامع برنامهریزی و تحول فناوری اطلاعات – با عناوینی مانند IT Master Plan – برای سازمانهای بزرگ تجلی مییافت و نتیجه آن مشخصا تهیه معماری یکپارچه سیستمها و زیرساختهای فاوا در همراستایی با اهداف و نیازمندی کسبوکار بوده است.
نسل دوم کاربرد معماری سازمانی، به مباحث معماری کسبوکار و استراتژی نیز هموزن فناوری اطلاعات اهمیت میداد که مصداق آن در ظهور چارچوبها و بهروشهای معماری کسبوکار در دهه 2010 است. همچنین نقش معماری سازمانی در فرموله نمودن «استراتژی به اجرا» از جمله مصادیق کاربردهای جدید معماری بود. در اینجا نیز همچنان مشتری معماری، یک سازمان عریض و طویل با پیچیدگیهای عظیم اطلاعاتی-فرایندی-سیستمی بود که نیازمند یک نظام جامعنگر برای معماری و مدیریت تحول بود.
نسل سوم کاربرد معماری سازمانی در دهه اخیر به صورت ویژه براساس مدلهای مرجع معماری خاص صنایع و دولتها توسعه یافته است. برای مثال معماری مرجع بایان (BIAN) برای صنعت بانکداری، مدلهای مرجع TMForum در صنعت مخابرات، چارچوبهای متعدد در صنایع نظامی و یا مدلهای مرجع سرویس در دولتها، مصداقی از کاربرد ویژه معماری برای یک صنعت یا خوشه خاصی از کسبوکارها است. مزیت مهم این نسل از کاربردها، سیستماتیکشدن تحلیل و معماری به واسطه وجود مدلها و راهکارهای ازپیش طراحی شده در قالب بلوکهای سازنده معماری مرجع بوده است.
در نهایت نسل جدیدی از کاربردهای معماری سازمانی برای مدرنسازی آیتی و معماری سازمانی دیجیتال در عصر دیجیتال در حال ظهور است که منشاء آن پیچیدگی و سرعت تغییرات در مدل عملیاتی، سبد محصولات و پشته فناوری شرکتهای نرمافزاری به واسطه فشار رقبا و بازار است. معماری سازمانی چابک و چابکی عملیات، هدف شرکتهای آیتی (فاوا) در عصر تحول دیجیتال است.