با توجه به عدم کارامدی روش های قدیمی و کلاسیک معماری سازمانی در عصر دیجیتال، خدمات نوین مشاوره و اجرای پروژه معماری سازمانی متکی بر سه رکن معماری چابک، معماری استراتژیک و سازمان سرویسگرا ارایه میشود.
معماری سازمانی استراتژیک (Strategic Enterprise Architecture):
در معماری سازمانی سنتی(کلاسیک) حوزه اثر معماری و تصمیمات مهم به موضوعات فنی و تکنیکال محدود میشد و کمتر معماران در موضوعات مهمی مانند راهبردهای سازمان، مدل کسب و کار (فناوری اطلاعات)، زنجیره ارزش سازمان، سبک راهبری و موارد مهم مشابه ورود می کردند. اما هدف معماری استراتژیک (راهبردی) فراتر از همراستایی فناوری اطلاعات با کسب وکار یا مدرن سازی فناوری اطلاعات است و جریان معماری از استراتژی تا اجرا (تحقق) مد نظر است، همچنین تغییر در سطوح راهبردی و تحول کسب و کار (دیجیتال) مورد تاکید است و نه فقط معماری فنی سیستمهای اطلاعاتی.
معماری چابک (Agile Architecture):
چابکی عبارت است از توانایی پاسخ سریع و کارآمد به تغییرات در محیط کسبوکار بهنحویکه از تغییرات بهعنوان اهرمی برای کسب مزیت رقابتی بهرهبرداری شود. ازآنجاکه سازمان یک سیستم پیچیده اجتماعی-فنی است و در سیستمهای پیچیده یک ویژگی یا رفتار به کل سیستم منتسب میشود و نه به تکتک اجزاء یا تعدادی از اجزاء آن، لذا چابکی ویژگی کل سازمان محسوب میشود و نه ویژگی بخشی از سازمان یا فرایندهای داخلی آن. معماری چابک سبک نوینی از معماری در سیستم، کسبوکار و سازمان است که هدف آن مدیریت
سرویسگرایی (Service Orientation):
سرویسگرایی، پارادایمی است که «چارچوب فکری معماری» را نشان میدهد. نتایج حاصل از اعمال این پارادایم بر سطوح مختلف معماری سازمانی منجر به تحقق کسبوکار سرویسگرا، نرمافزارهای سرویسگرا و زیرساخت سرویسگرا میشود. سرویسگرایی به سازمانها کمک میکند تا نتایج (خروجیهای) مطلوب را از کسبوکار خود کسب نمایند.
نشانهها حاکی از تغییر کسبوکارهای در جهان به سمت سرویسگرایی است و اقتصاد بیشازپیش در مسیر اقتصاد اطلاعاتمحور و سرویسگرا قرار گرفته است، برای مثال مشتریان و شهروندان دیگر تنها انتظار یک «محصول» را بهتنهایی ندارند، بلکه متقاضی دریافت خدمات یکپارچه و متناسب با ذائقه به مختصات زمان و زمینه موضوع هستند. سازمانهای سرویسگرا نهتنها در درون خود سرویسگرایی را تقویت میکنند بلکه خود را بخشی از یک شبکه (اکوسیستم) پویا از نهادها و کسبوکارها قلمداد میکنند که همگی با هدف ارائه سرویس به مشتریان گرد هم آمدهاند.
اغلب سازمان ها و حتی شرکت های آی تی در عصر دیجیتال با سه چالش کلیدی “کندی و عدم چابکی عملیات”، “تایم تو مارکت بالا” و “شکاف میان تصمیمات راهبردی با اجرا” مواجه هستند که رویکردهای نوین “معماری راهبردی” “سرویسگرایی” و “سازمان چابک” راهکاری برای این موضوع است.
خدمات نوین معماری سازمانی چابک، سرویسگرا و استراتژیک، تکامل کاربردهای نوین نظام معماری در عصر دیجیتال با تاکید بر چابکی (کسب وکار – فناوری اطلاعات)، سرویس گرایی و معماری راهبردی است.