ایکون سایت امیر مهجوریان

بایان (BIAN) یک چارچوب و مدل مرجع معماری بانکداری با رویکرد سرویس‌گرا است و کاربردهای متنوعی در بانک‌ها و شرکت‌های تولیدکننده راهکارها/سیستم‌های بانکی دارد. عنصر محوری در چارچوب سرویس‌گرا بایان، دامنه سرویس (Service Domain) است که بلوک‌های سازنده معماری محسوب می‌شود. هر دامنه سرویس، یک منظور و دامنه مشخصی از کسب‌وکار را شامل می‌شود بدون اینکه افزونگی با دیگر عناصر داشته باشد. دوره آموزشی مدل مرجع بایان با رویکرد معماری سرویس گرا برای بانک ها و موسسات مالی طراحی شده است.

شبکه معماری صنعت بانکداری(Banking Industry Architecture Network=BIAN)، انجمنی مستقل و غیرانتفاعی متشکل از بانک‌ها، شرکت‌های ارایه‌دهنده سیستم‌ها/راهکارهای بانکی و موسسات علمی از سراسر جهان است که با هدف ارایه بهترین تجارب معماری سرویس‌گرا برای صنعت بانکداری در سال 2008 ایجاد شده است. یکی از ویژگی‌های مهم بایان، پویایی و بروزشدن دایم این چارچوب معماری است، بگونه‌ای که تا کنون 12 نسخه چارچوب سرویس‌گرا بایان ارایه شده است. چارچوب و مدل مرجع بایان به تنهایی برای معماری سازمانی بانک یا مهاجرت به سیستمهای بانکی سرویس گرا کافی نیست و علاوه بر چارچوب بایان نیاز به سایر متدها/استانداردها/ابزارها/تکنیک‌های مرتبط نیز هست. همچنین این چارچوب مرجع، نیاز به سفارشی‌سازی متناسب با شرایط و نوع نیازمندی استفاده‌کنندگان آن را دارد.

با توجه به ابلاغ بانک مرکزی (بخشنامه مورخ 1400/07/06) و الزام بانک ها و موسسات مالی به تدوین معماری فناوری اطلاعات سازمانی با رویکرد سرویس گرا و با بهره گیری از مدل مرجع بایان در کنار سایر چارچوب‌های معماری سازمانی، این دوره به صورت سفارشی برای بانک ها و موسسات مالی طراحی شده است.

معرفی دوره آموزشی بایان (BIAN)

در این دوره آموزشی، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات بانکی، سیستم‌ها و روش‌ها، طراحان محصولات دیجیتال و سایر مدیران بانکی با کاربرد مدل مرجع معماری بایان در نوسازی و مدرن سازی معماری سیستم های بانکی با رویکرد Coreless و بازطراحی معماری سازمانی سرویس گرا در صنعت بانکی آشنا می شوند و مسیر راه برای استفاده و بهره برداری بلندمدت از بایان را فرا می گیرند.

فرض این است که مخاطبان دانش و مهارت متوسط در فناوری اطلاعات و معماری سازمانی دارند و اکنون میخواهند با مفاهیم پیشرفته تر آشنا شوند.

دوره آموزشی مدل مرجع معماری بایان (BIAN) برای صنعت بانکداری

ثبت نام در دوره: این دوره صرفا به صورت سازمانی با درخواست سازمان متقاضی برگزار می شود. متقاضیان فردی می توانند از فرصت دوره های آموزشی که به صورت سالانه در همایش معماری سازمانی برای عموم برگزار می شود استفاده نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا درخواست برگزاری دوره، از بخش تماس با ما اقدام نمایید.

سوابق برگزاری دوره‌های آموزشی مدرس

مشخصات دوره آموزشی مدل مرجع معماری بایان (BIAN)

عنوان دوره   دوره آموزشی مدل مرجع معماری بایان (BIAN)
شرح دوره  

شبکه معماری صنعت بانکداری(Banking Industry Architecture Network=BIAN)، انجمنی مستقل و غیرانتفاعی متشکل از بانک‌ها، شرکت‌های ارایه‌دهنده سیستم‌ها/راهکارهای بانکی و موسسات علمی از سراسر جهان است که با هدف ارایه بهترین تجارب معماری سرویس‌گرا برای صنعت بانکداری در سال 2008 ایجاد شده است.
یکی از ویژگی‌های مهم بایان، پویایی و بروزشدن دایم این چارچوب معماری است، بگونه‌ای که تا کنون 12 نسخه چارچوب سرویس‌گرا بایان ارایه شده است. چارچوب و مدل مرجع بایان به تنهایی برای معماری سازمانی بانک یا مهاجرت به سیستمهای بانکی سرویس گرا کافی نیست و علاوه بر چارچوب بایان نیاز به سایر متدها/استانداردها/ابزارها/تکنیک‌های مرتبط نیز هست. همچنین این چارچوب مرجع، نیاز به سفارشی‌سازی متناسب با شرایط و نوع نیازمندی استفاده‌کنندگان آن را دارد.

در این دوره آموزشی، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات بانکی، سیستم‌ها و روش‌ها، طراحان محصولات دیجیتال و سایر مدیران بانکی با کاربرد مدل مرجع معماری بایان در نوسازی و مدرن سازی معماری سیستم های بانکی با رویکرد Coreless و بازطراحی معماری سازمانی سرویس گرا در صنعت بانکی آشنا می شوند و مسیر راه برای استفاده و بهره برداری بلندمدت از بایان را فرا می گیرند.

سرفصل مطالب  
  1. معرفی چارچوب و مدل مرجع بایان : BIAN
  2. مزایا و محدودیت‌های مدل مرجع بایان
  3. معرفی Business Scenarios، Service Landscape، Capability Model
  4. معرفی Service Domain، Wireframe، Semantic API
  5. کاربرد بایان در سطح معماری سازمانی بانک با رویکرد سرویس‌گرا
  6. کاربرد بایان در نوسازی کربنکینگ و طراحی محصولات دیجیتال بانکی با رویکرد سرویس گرا
  7. نحوه تلفیق بایان با سایر چارچوب ها و مدل های مرجع معماری
  8. تبیین مسیر کلان (نقشه راه) استقرار بایان در بانک یا موسسه مالی
پیش نیاز دوره

تخصص و مهارت متوسط یا بالا در معماری سازمانی، فناوری اطلاعات و سرویس گرایی

مخاطبین و شرکت‌کنندگان
    • مدیران و تیم های معماری سازمانی صنعت بانکداری (کسب و کار، فناوری اطلاعات)
    • مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات در بانک‌ها
    • مدیران و کارشناسان تحول دیجیتال، برنامه ریزی راهبردی و سازمان و روش‌ها بانک‌ها
    • تحلیل­گران و طراحان محصولات و سرویس­های بانکی
    • معماران شرکت­های ارایه دهنده محصولات/سرویس­های بانکی  
نحوه برگزاری به صورت سازمانی برای تیم کارفرما
مدت و زمان دوره 16 ساعت در قالب 4 جلسه 4 ساعته 
محل برگزاری  در محل سازمان کارفرما
مدرس

امیر مهجوریان

اشتراک‌گذاری محتوا: