یکی از شروط اصلی موفقیت اجرای معماری سازمانی، توجیه تیمهای متولی و ذینفعان کلیدی معماری است. در همین راستا “دوره آموزشی مدیریت معماری سازمانی ویژه صنعت بانکی” برای مدیران و کارشناسان فنی از معاونت فناوری اطلاعات و معاونت سازمان شرکت پست بانک در آذرماه 1403 برگزار شد. این دوره با تاکید بر پوشش همزمان به اولویت/نیازمندی سازمان و تطابق با الزامات بانک مرکزی در تدوین معماری فناوری اطلاعات با رویکرد سرویسگرا ارایه شد.
سرفصل مطالب دوره آموزشی شرکت پست بانک:
- مبانی و مفاهیم معماری سازمانی
- سطوح کاربرد معماری در بانکها (معماری کسبوکار، فناوری اطلاعات، معماری قابلیت/راهکار)
- کاربرد بهروشها و مدلهای مرجع در معماری سازمانی بانکها
- چارچوب و مدلهای مرجع معماری در صنعت بانک
- کاربرد و نقاط قوت/ضعف چارچوب توگف
- کاربرد و نقاط قوت/ضعف چارچوب ملی ایران
- کاربرد و نقاط قوت/ضعف مدل مرجع بایان
- نحوه تلفیق و بکارگیری سه چارچوب مورد اشاره طبق الزامات بانک مرکزی
- مباحث پیشرفته: معماری سازمانی دیجیتال و چابک
- مدرنسازی و چابکسازی آیتی
- مفاهیم معماری سازمان دیجیتال
- مدل عملیاتی سازمان دیجیتال در بانکها
- تبیین سناریوهای اجرای پروژههای معماری سازمانی